а я тут читала обзоры про "москву", теперь не пойму на кой хрен

Но нет, раз читала, выложу цитаты, что они там думают про Гошу.
И про совок.
Только два человека не постеснялись сказать, что оскара эта муйня не заслуживает, там были и получше.
Один был очень злобен, вообще ничего хорошего не увидел, кроме скучной пропаганды про баб в совке.
Второй был не очень злобен, но смотрел больше с политической т.зр., и ему было скучновато, что там бабы и бабы, а почему не показали смену полит.обстановки после сталина на хрущёва? А почему не показали кубинский кризис? Было бы прикольно позырить, что там народ об этом думает! (бедняга, ты бы удивился).
Вообще Гошу крыли мало. Типа "кино заканчивается хорошо, баба получила своего мужика". Многим плевать, какой он. Нравится - и живи, мне-то что.
"на удивление анти-феминистичное"
However, Katya is plagued by loneliness and longs for a husband. She hides her success from her overtly sexist boyfriend Gosha who, upon discovering the truth, leaves her. In the end, this successful, independent woman cries in her living room while Antonina's husband searchers Moscow looking for Gosha. Gosha ultimately agrees to stay with Katya only after she agrees to let him be the head of the household. The "Sex and the City" girls would be appalled.
гошу обозвали сексистом. "В конце он соглашается остаться с ней, только когда она соглашается, что он будет главой семьи."
"профессионально сделанная нормальная драма"
The story begins in 1958, soon after the short "thaw"(ottepeli) had come to Soviet society, when Soviet cinema was full of hope and energy. So it is natural that young girls go to the theater with the board announcing "Festival of French films" and they dream of better life,to marry "celebrity", to become rich. It was so that moment.
Screenwriter and director are utterly right to jump 20 years and then to start telling about their own time(film was made in late 70s). Dreams of youth were betrayed by the reality, but not so cruelly for ordinary people(different form intelligentsia),as Western right conservatives may have imagined. In Soviet Union lived such ordinary people, as well as intelligentsia under political pressure and many other social types(it happened and happens in USA, Japan and any other countries).
история началась с оттепели, девицы мечтают выйти за богатого, а через 20 лет видно, что все обломались, от оттепели ничего не осталось, но для простых совков ничего ужасного не произошло, - западные правые консерваторы небось воображали бы другое.
Русские обзоры я писать не буду, хотя есть и нормальные. Но конечно затесался один "вы не представляете, как круто было в совке!!!!!!!!!!!"
"чувствительность по-русски в хорошем смысле"
But the message of the film comes in the end. She doesn't do what the public would like her to do, which would be either to remain single or to marry only if she really loved the husband and him to her. She doesn't do that. She marries in the end a man who is not what we might call an ideal man, quite far from that. He is a machist guy, who what's to rule her wife. But maybe that's the true happiness for her (since she spend a hole life alone, fighting against rejection for being alone with a child, maybe she now just wants to enjoy a married life, to do now what was the concept of a normal life when she was young). Or maybe not... Maybe she has just stopped fighting and left herself into the hands of a man who, not being perfect, is at least a man. There is a third option, which is what I think it's right: she loved the man (she even said he had no bad things), and he loved her (the machism and the attitude are due to society, we maight say...), and so, in this case, this would be a love story, very sensitive, in my opinion, but a different love story. Still other ways of seeing the meaning of the movie should be accepted (the true piece of art is the one which allows herself to be interpreted in inumerous ways...).
публика хочет от неё, чтобы она или осталась одна, или вышла только за настоящую любвь. Но она не делает этого. Она выходит за ваще неидеального, мягко говоря. Он мачо и хочет управлять её жизнью. Но, может, ей этого надо, это её щастье? Может и нет. Может, она устала бороться и кинулась на первые попавшиеся штаны. Но я думаю, что она его всё-таки полюбила. И он её. А то что он такой мачо - это у них общество такое.
забавное ревью от китайца
This film was aired in China during the 1980's, when China and former-USSR was still bitter enemies due to political ideological split, yet, the story is good enough to break such barriers in political ideology and aired in China. Of course, the original intend of Chinese government was to use this film to demonize former-USSR by presenting the problems in Soviet society, but it turned out the Chinese audience was rather sympathetic to the protagonist and hated the sexist pig.
его показывали в Китае в 80-х, когда отношения с СССР ещё были плохие, но история вроде неплохая, чтобы сломать барьеры. Конечно, китайское правительство хотело демонизировать совок, показать всем его проблемы, но китайские зрители наоборот полюбили главную героиню и ненавидели сексистскую свинью. (это про гошу?? а что, китайское правительство хотело наоборот, чтобы ненавидели героиню?)
продолжение следует