Cпойлер
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, з 1 липня підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти з 1 квітня – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час, стара декларація анулюється автоматично.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів.
Основний спосіб заповнення декларації — електроний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у Вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у Вас), – і з цього моменту Ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря обов’язково буде заміна — інший лікар первинної ланки. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати максимум 2000 пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ, але ця цифра ще не остаточна і може складати 1500 пацієнтів. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
Так що штурм поліклінік, який зараз ми спостерігаємо - передчасний.
Якщо ви не встигнете приписатися до центру первинної медиуо-санітарної допомоги в квітні, це можна буде зробити і в травні, і влітку, і навіть в наступному році або до першого звернення до лікаря.
КРОК ТРЕТІЙ – ЗВЕРТАЙТЕСЬ ПРИ ПЕРШІЙ НЕОБХІДНОСТІ
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід більшість проблем із здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів (вторинна та третинна ланки), виписувати рецепти на ліки, в т.ч. які підпадають під програму “Доступні ліки” (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.
КРОК ЧЕТВЕРТИЙ – НАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ПОСЛУГИ
При вдалому створені Національної Служби Здоров’я України (орієнтовно 1 липня) та наступному укладанні договору між нею та центром первинної медико-санітарної допомоги, підприємство почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. У 2018 році середня виплата на первинній ланці складатиме 370 грн на одного пацієнта, у 2019 — 450 грн. Віковий коефіцієнт поки розрахували не остаточно. Поки він становить "2" для дітей і людей старше 65-ти років (тобто, 370 множимо на 2), 1,2 - для підлітків і людей у віці 40-65 років, одиниця - для молоді від 18 до 39 років. Ці цифри в майбутньому, швидше за все, будуть змінюватися.
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА — саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.