Другими словами, российские пропагандоны старательно внушали голландцам, и без того напуганным беженцами, терактами и возможным наплывом гастарбайтеров, что на референдуме будет решаться судьба вхождения Украины в ЕС. Ну или на крайняк безвизовый режим (между прочим, он права на работу в ЕС не дает, но то детали).
Естественно, мы не можем обвинять голландцев, что их удалось обмануть, если эту же кремлевскую пропаганду повторяют и украинцы.
Я бы так не спешила с выводами.
Первые 17 страниц совершенно не об экономике и ими-то противники и размахивали тут. Там много чего интересного есть, и таки можно трактовать как подготовку к вступлению в будущем в ЕС.
И по безвизовому оттуда же.
"De partijen blijven geleidelijk evolueren in de richting van een op termijn
visumvrije regeling, mits aan alle voorwaarden voor een goed beheerde en veilige mobiliteit wordt voldaan, als bepaald in het uit twee fasen bestaande actieplan voor visumliberalisering dat tijdens de top tussen de EU en Oekraïne van 22 november 2010 werd gepresenteerd.
Ничего криминального, надо условия выполнять для безвизового режима бла бла бла, но да, про безвизовый режим упоминается в экономическом (как тут все пишут) документе.
Ну и да, про коррупцию. Последнии статьи и новости плохо на людей повлияли. настроение у многих было от "пусть сначала покажут, что порядок в стране начали наводить"до "с таким болотом коррупцию пусть с Россией остаются".
Ну и против Брюсселя и высказать фэ нашим политикам.
Короче не все так однозначно и валить результат на пропаганду Кремля-глупо. ИХМО
Вмешалась, бо тема болезненная. Мы тут усиленно перетирали/агитировали и т.д. Многие украинвы проголосовали "за"только из чуства лояльности к своей стране. Шла бы речь не про Украину, то проголосовали бы против.
tekst
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.html@Mathilda ,
Cпойлер
2. Wat staat er in dat associatieverdrag van de EU met Oekraïne?
Het associatieverdrag telt zonder de bijlagen 323 pagina’s. Daarvan gaan er 306 over handel. Daarin worden allerlei beloftes opgesomd die de EU en Oekraïne elkaar doen om binnen tien jaar een vrijhandelszone tot stand te brengen. Dit betekent vooral dat Oekraïne zijn handelswetgeving in overeenstemming brengt met die van de Europese Unie.
De eerste 17 pagina’s van het verdrag bevatten ook politieke doelstellingen. De EU wil namelijk niet alleen handel drijven met Oekraïne, maar ook een ‘politieke associatie’ aangaan met het land. Het is vooral dit deel waar tegenstanders van het verdrag over vallen. Zij zien hierin duidelijke aanwijzingen dat het verdrag Oekraïne klaarstoomt voor volledig lidmaatschap van de Unie.
Zo erkent de EU in de eerste 17 pagina’s „de Europese ambities van Oekraïne en de keuze voor Europa … ook inzake de verbintenis om een duurzame democratie en een markteconomie uit te bouwen”. De EU stelt in dit deel te streven naar vorderingen in het „toenaderingsproces” van Oekraïne om zo te komen tot de „geleidelijke economische integratie en de verdieping van de politieke associatie”. Hierbij schrijven de EU en Oekraïne ook te streven „naar meer contacten van mens tot mens”. Dat komt onder andere tot uiting in een herbevestiging van eerder gesloten verdragen over toekomstig visumvrij reizen voor Oekraïners naar de EU, wat ook kan bijdragen aan de vrijhandel tussen beide.
In dit eerste deel, maar ook in het latere handelsdeel, wordt Oekraïne opgeroepen zijn „wetgeving geleidelijk af te stemmen op de EU-wetgeving”, waarbij dan telkens blijkt dat dat gebeurt om de vrijhandel te bevorderen. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de rechtspraak. Het is onaantrekkelijk om handel te drijven met een land waar tijdens een geschil niet vertrouwd kan worden op een onafhankelijke rechter.
In het verdrag wordt ook gestreefd naar „steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang”. Zo zal er een politieke dialoog op het niveau van ministers tot stand komen in een nieuw te vormen Associatieraad. Over „specifieke gebieden en kwesties” zal ook militair worden overlegd. Oekraïne gaat nadrukkelijker deelnemen aan civiele en militaire EU-operaties om conflicten te bestrijden, zoals Europa die uitvoert in Bosnië en eerder in Tsjaad en Congo. Oekraïne gaat ook vaker deelnemen aan oefeningen in het kader van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid van de E