Cпойлер
Товарообіг
1. У квітні 2022 року рашка заявила, що товарообіг з Китаєм у березні виріс. Хочу трохи заглибитися у цифри.
За даними китайської адміністративної митниці, опубликованими Bloomber, експорт Китаю до Росії у березні впав до $3.8 млрд - це на 8% нижче березня 2021 року і найнижчий показник від травня 2020 р. Bloomberg не називає причин. На мою думку, ключові з них дві: 1) зачинені на карантин через Омікрон спочатку Шеньчжень, а за ним Шанхай з порушенням об'ємів виробництва та логістики; 2) перегляд китайськими компаніями спроможності рашки, ослабленої санкціями, закуповувати китайські товари.
Щодо імпорту із рф в Китай, він дійсно зріс у порівннянні з березнем 2021 та склав $7.8 млрд. Ключові причини росту: 1) Китай збільшив об'єми закупівель за контрактами ще до війни 2) зріст цін на основні товари, які Китай завозить з рф - нафта, газ, зернові. Тобто сама ціна закупівлі стимулювала зріст.
Тож, якщо заглибитися у цифри, ясніше зрозумілі причини та наслідки росту товарообігу, який точно НЕ спричинений китайською економічною підтримкою.
2. Які китайські компанії пішли з рф і чому?
Китай відкрито заявляє, що він проти санкцій росії, тому що це спричинить до порушення економічних та логістичних ланцюгів (для нього в першу чергу). Але деякі компанії все ж прийняли рішення вийти з рф, призупинити дільність в рф або зачекати до кращих часів. Чому? Бо вони мислять категоріями бізнеса та зобов'язаннями перед самою державою виконувати комуністичні плани 5-річки у галузі.
Huawei, Oppo та Xiaomi вдвічі скоротили об'єм телефонів та техніки, що поставлялася до рф, через обвал рубля і з коментарем "Вести бізнес у Росії наразі ризиковано".
Li Auto заявив, що призупиняє виробництво автомобілів під російський ринок. Без розкриття причин, але можна здогадатися, що немає сенсу поставляти предмети розкоші до загниваючої економічно держави, яка усі статки переорієнтує на війну.
А ще на днях представники Сколково закликали Китай розпочати сумісне виробництво чіпів, на що отримали відмову з причини, що Китай має план в першу чергу до 2025 року забезпечити попит на власному ринку.
3. Вигода Китаю
Китай пише чимало про те, що наразі найбільше від санкцій Заходу виграла Індія, оскільки вона значно збільшила об'єми закупівлі російського газу, ще й за зниженими внаслідок санкцій тарифами.
Проте і сам Китай очікує падіння цін на нафту та газ із росії за рахунок зменшення світового попиту та скорочення логістики.
Sohu: "Три 100 тис. вантажних судна прибувають до Цзянсу, щоб відкрити дороги для російської нафти. Раніше імпорт і експорт російських вантажних суден в основному відбувався з Індійського океану, але цього разу він йшов прямо з Північно-Льодовитого океану через Берингову протоку. Очевидно, що цей маршрут набагато ближчий, ніж раніше. Але через те, що арктичний регіон дуже холодний, море замерзле, для навігації необхідно мати криголамне обладнання. Росія володіє передовими технологіями в цій галузі, тому три вантажні судна вирушили безпосередньо на арктичний маршрут, що не тільки скоротило час, але й зменшило вартість прибуття трьох нафтових вантажних суден до Цзянсу".
Тож Китай зараз в очікуванні знижених цін на нафту та газ з рашки, частка імпорта з рф яких складає аж 57%!
Резюмуючи, можу зробити 2 прогнози:
1. Китай не надасть рф економічної підтримки в статтях експорта (23% всього російського імпорту йдуть з Китаю), а навпаки продовжить його скорочувати, якщо росія буде більше і більше притиснута західними санкціями та рубль продовжуватиме слабнути.
2. Китай підтримуватиме рашку в статтях імпорту, закуповуючи нафту, газ, вугілля, сг продукцію за зниженими тарифами та скорочуючи витрати на логістику. Бо Китаю вигідно використовувати росію в такий спосіб.
У наступній аналітиці розберу паралелі між Україною і Тайванем для Китаю. Посилання на Телеграм канал у 1-му коментарі