Cпойлер
Іншими словами, кількість голосів «проти» значно перевищує кількість голосів «за», і парламент переглядає своє рішення про ратифікацію Угоди.
Для того, щоб зрозуміти правові наслідки цього сценарію, маємо трохи заглибитися в нюанси права ЄС.
Річ у тім, що з європейського боку Угода про асоціацію має два виміри: той, що стосується компетенції ЄС (як наддержавного утворення), і той, що стосується національної компетенції його держав-членів.
Іронія в тому, що компетенції ЄС стосується переважна більшість статей Угоди про асоціацію з Україною (самі європейці кажуть про понад 90%). Передусім це статті про зону вільної торгівлі, секторальну співпрацю і навіть чимало політичних статей.
Повний перелік цих статей також є: він міститься у рішенні Ради ЄС від 23 червня 2014 року.
Європейський парламент, як інституція всього ЄС, початкову роботу з ратифікації Угоди вже зробив.
Тому виникає питання, про що саме, з точки зору права ЄС, голосують голландці? Тут з’являється простір для різних правових інтерпретацій.
У розмові з Громадським Петер ван Ельсувеге, професор європейського права в Університеті Гента (Бельгія), висловлює думку, що голосування матиме вплив тільки на ратифікацію маленької частини Угоди, яка підпадає під компетенцію Нідерландів як держави ЄС.
У разі негативного голосування держави ЄС матимуть підписати певний протокол, який визначатиме, що певні частини Угоди, наприклад, щодо мобільності працівників, не діють на території Нідерландів.
Однак, остаточної відповіді на ці питання поки що немає. Історія з референдумом безпрецедентна для ЄС. Немає також розуміння, хто саме зможе надати офіційну правову інтерпретацію, бо, приміром, Суд справедливості Європейського союзу може дати свій висновок тільки в разі позову, а це може зайняти роки. «Я не чув ні про який план «Б» у Брюсcелі», — говорить Тоні ван дер Тоґт у розмові з Громадським.
Пікантності ситуації додає те, що Угода про асоціацію де-факто вже застосовується. В самій Угоді про асоціацію (стаття 486) існує поняття «тимчасового» застосування Угоди (provisional application), тобто застосування ще до повної ратифікації.
Для запуску цього «тимчасового» застосування було достатньо ратифікації Європейським парламентом та Верховною Радою України, яка відбулася одночасно – 16 вересня 2014 року.
«Тимчасове» застосування стосується тих статей Угоди, які належать до компетенції ЄС, тому нідерландське «ні» на нього впливу не матиме», — говорить Петер ван Ельсувеге.