Остап Українець
2h ·
Відколи я дізнався історію гри "Монополія", вона не має мені спокою.
Бо ж гра парадоксальна: по-перше, вона фактично грає сама проти себе, від гравця залежить мінімум механік. "Вміти" грати в монополію практично неможливо - вона не винагороджує за вправність.
По-друге, вона легендарно вважається "подарунком для всієї сім'ї" чи для компанії, хоча всі ми знаємо, що гра в Монополію з друзями чи близькими часто не приносить нічого крім фрустрації, роздратування і тому подібного. І от питання, хто і нащо придумав такий подарунок.
Коли в нас випускали настолку "Комунізм", котра механічно монополія, але покладена на реальність СРСР, її протиставляли "Монополії": мовляв, як та святкує свободу підприємництва і вільного розвитку, так "Комунізм" пропонує відчути в ігровій формі знакові для СРСР речі (переважно дефіцит).
І "Комунізм" як пародійна гра і допоміжний матеріал для вивчення історії/економіки абсолютно чудовий (так, насправді цей допис теж про педагогіку). Проблема в тому, що він не "пародія на Монополію". Він і є Монополія за своєю суттю, просто на інших механіках.
Проблема в тому, що "Монополія" - це теж пародійна гра і допоміжний матеріал для вивчення економічних поглядів Генрі Джорджа. Генрі Джордж написав трактат "Прогрес і бідність", який я наразі читав лише фрагментами, але наскільки зрозумів із фрагментів і переказів на ютубі: Джордж стверджував, що володіти землею неможливо. Можна володіти капіталом, за який ти будуєш завод і купуєш обладнання, можна володіти робочою силою і добровільно її відчужувати - класичний капіталізм. З єдиним нюансом: землевласники, котрі наживаються на високій ренті за свою нерухомість, якщо вони самі нічого не вкладали в розвиток і розбудову, на частину дивідендів претендувати не можуть (окрім хіба вартости ренти за голу землю, без інфраструктури, якщо вже власність на землю існує).
Саме землевласники, які не інвестують у розвиток (бо, на відміну від фабрикантів, у цьому не зацікавлені) є справжньою проблемою економіки, і прогресивне оподаткування передовсім має стосуватися їх.
Ідея була доволі популярна. У США ідеї джорджизму припали якраз на індустріальний і демографічний стрибок, помножений на абсолютний брак нормального житла. Тому з чого саме у своїй критиці виходив Джордж - також уявити дуже легко.
Ліззі Меґґі була послідовницею Джорджа і створила "Монополію" саме для ілюстрування його поглядів. Тому що платити комусь ренту - це одне діло, а платити комусь ренту з чотирма будинками на полі - це діло зовсім інше. В метафорі гри зведення будинків ніяк не поліпшує інфраструктуру, а лише піднімає вартість ренти. І рента за голу ділянку проти ренти за ділянку з чотирма будинками відрізняються на кілька порядків. Основне питання гри - а чому?
"Монополія" як гра покликана викликати у вас фрустрацію від того, що якийсь поц, якому просто більше пощастило і який (як і всі ви) не вклав жодних інтелектуальних чи фізичних зусиль у свій успіх, через п'ять-сім кіл раптом виявляється найбагатшим з вас і поволі висмоктує всі ваші фінанси. В цьому якби й суть. Це метафора негативних (і неминучих) ефектів структури, яку критикував спершу Джордж, а тоді Меґґі. І звісно що під час Депресії, коли десятки тисяч людей водномить опинились на вулицях, сентимент до цієї гри та її механік був зрозумілим. Як-от людям, котрі пам'ятають, але не люблять совок, нині цікаво грати "Комунізм".
То що сталося? Проєкт Меґґі був радше просвітницьким, і дуже багато ранніх монополій були саморобними, через що поля і решта деталей вельми відрізнялися. Не один рік до 1935 "Монополію" грали домашніми наборами, десь як ми зараз "Мафію", коли нема спеціальних карт. А потім один чоловік дізнався про цю гру і вчинив саме як людина, котру "Монополія" критикує - почав монетизувати те, в що взагалі ніяк не вклався. Цими двома сором'язливими реченнями на скріні в українській вікіпедії описують, імовірно, найбільшу в історії людства крадіжку інтелектуальної власности. Єдине, що так і не змогли зробити крадії - прибрати фрустрацію, від самого початку закладену в основу ігроладу.
Тому дуже обережно наступного разу, коли десь почуєте, що "Монополія" про дух вільного підприємництва. Ні, вона про варварський капіталізм і схематози, що дозволяють наживатися на повітрі та чужих зусиллях. Чи ж не дивовижно, що й на прилавки вона потрапила завдяки варварському капіталізму і схематозам, що дозволяють наживатися на повітрі та чужих зусиллях.